انضم الى متابعي المدونة الأوفياء ليصلك جديد مدونتنا !
إنضم الان
U3F1ZWV6ZTM4ODc1ODY3MDA1NTkwX0ZyZWUyNDUyNjI1ODUzNjgzNg==

سيناريو مسرحية ربنا بيرجعنا تاني

مسرحية ربنا بيرجعنا تاني

الشخصيات
البيت الأول
الام  سماح .
البنت . مارينا
.الاب . عماد
.الابن . مین
ا البيت الثاني
الام . حنان
البنت . مارتینا
الاب .. جرجس
الابن. میخا
البيت الثالث
الزوج . سامیه والزوجه . كمال

المشهد الاول
يدخل الاب عماد // مارينا ويزعق انتي يازفته
مارينا //ایه یا ابويا ايه خير مالك ايه حصل
عماد // فين الاكل اللي قولت عليه
مارينا // انا كنت فاكره ان قولت لي امي حاضر هجهز بسرعه وتنده علي الام امي يا امي
سماح // ایه یا زفته عايزه
مارينا // معلش يا امي انا هتأخر علي المدرسه حضري الا كل لي ابويا
سماح // حضري الاكل وبلاش صداع يلا بلا مدرسه
مارينا //حاضر يا أمي تدخل المطبخ مارينا وتقعد الام مع الاب ويتكلمو عن ابنهم وعن زواجه تخرج مارينا من المطبخ بأكل محروق وتقولو اسفه الاكل اتحرق
سماح //ایه بتقولي ايه اللي عملتيه ده وتضربها علي وشها وتوقعها على الارض
يدخل الابن مینا // يوقف اخته ويقول لي امه ليه كده ايه اللي حصل لكل ده
سماح // انت متعرفش عملت ايه دي حرقت الاكل
مینا // وايه يعني الاكل اتحرق نعمل غيره ربنا بيسامح علي اخطائنا ليه احنا مش بنسامح
سماح // انت هتعلمني الصح والخطأ يلا روح من قصادي
مینا // انتو ليه بتعاملونا كده هو احنا مش ابنائكم ولا انتم جبتونا من دار الايتام احنا تعبنا لكل ده احنا لسه صغيرين وقدامنا مستقبل عايزين نحققه ربنا يهديكم وياخد اخته ويخرج
عماد // خلاص انا هاكل برا ويخرج
سماح // طيب وانا هشوف اكل ايه يلا روح انت ويخرج وتدخل المطبخ
عماد وسماح يتجمعو في المسرح تدخل مارينا // يبصو عليها بغضب انتو ليه بتبصو ليا كده
عماد // انتي كنتي فين لحد دلوقتي معندناش بنات تتأخر او تقعد مع صحابها
سماح // تعالي انتي من دلوقتي مش هتخرجي غير لما نخرج وتضربها وتقولها غوري اقعدي في الغرفه يدخل
مينا // انتو الاهل المثالين انتو اللي بتحبو اولادكم بجد انا فرحان أن عندي اهل زیکم بس بكره هتعرفو أنا قولت كده ليه ويدخل عماد // انت بتقول كده وفاكرني مش هفهم انت جاي تعاتبني في البيت ده مفيش حاجه اسمها حريه
مینا // أنا هدخل اقعد مع اختي لان محتاجه حنان وحضن الاخ وكان نفسها تلاقي حنان الاهل لكن للاسف ويدخل الاب والام يتكلمو احنا لازم نخرج ونغير جو زهقنا ويخرجو فا يتقابلو ويشوفو اب وام وبنت واخ والسعاده والحب م الي عنيهم في البيت التاني
جرجس // تعالي يا حبيبتي تعالي يا مارتینا تعاله یا میخا ويقول للاب عماد ممكن تصورنا صوره
عماد //اه اكيد حاضر اتفضل ويصورهم
جرجس //شكرا اخي ويفضل يفرح اولاده انت يا مارتينا
عايزه ايه اطلبي يابابا وهجيبلك وانت يا ميخا قولي عايز ايه مش هحرمكم من حاجه اطلبوا
حنان // قولولي يا حبايبي عايزين ايه وهعملكم مفاجئه انهارده
مارتینا // مفاجئه قوليلي يا ماما ايه المفاجئه فرحيني
حنان // لا دي مفاجئه یا روح قلب ماما انتو نعمه يسوع اعطها لنا ولازم نخليكم مبسوطين وفرحانين
جرجس // ايوه حبايبي انتو نعمة من المسيح ولازم نفرحكم ونخليكم مبسوطين ديما قولولي عايزين ايه
میخا // احنا فرحانين لان معانا اهل زیکم واحنا مش عايزين حاجه لان اخدنا اغله حاجه منكم
جرجس // واخدتو ايه يا حبيبي قولي وايه الاغله حاجه دي
میخا //اغله حاجه هي اهتمامكم وتعليمكم وحبكم وحنانكم وطيبة قلبكم علينا ومهما بنغلط بتسامحونا ديما بتعلمونا وتحفظونا في الكتاب المقدس انتو اغله حاجه في حياتنا
مارتینا // ايوه انتو تعبتو علشانه كتير وعلمتونا وحببتونا في الكنيسه وخلتونا نعرف نصلي ونحب بعض
حنان // انتو تستاهلو كل خير يا حبايبي السعاده في كل واحد فينا ولازم نزرع الخير فيكم من انتو واطفال
جرجس // انتو لما اتولدتو فضلنا نعلم فيكم من انتو وصغيرين لان لو اهملنا في تعليکم وتعليم الكنيسه کنتو هتطلعو مش حلوين لكن احنا علمناکم وفرحانين بيكم
وانتو نعمة من يسوع الاب والام الخاطيين يشاهدو كل حاجه وسمعو الكلام الحلو حسو أنهم ظلمو اولادهم قوي ويخرجو علشان يرجعو البيت
البيت التاني
يخرج فرحانين ومبسوطين هم واولادهم
يرجع الاب والام البيت عماد وسماح // ينده يا مارينا مش بترد ينده تاني مارينا مش بترد ينده یا مینا محدش بيرد يدخلو يدورو عليهم مش هيلاقو حد
يدخلو يسألو الجيران يندهو عليهم مارينا عندكم يخرج الزوجه والزوج
كمال // للاسف مشفناش بنتكم بس انتو ديما بتهينو وتضربو في اولادكم فا اتوقع ان بنتكم هربت لان مش لاقيه الحنان والحب الاهل
عماد // بس احنا قررنه هنحبوها ونعوضها عن كل الايام اللي فاتت
ساميه // للاسف اتأخرتو كتير انا كان نفسي أخلف ويبقا معايا أولاد زيكم انتو ربنا أعطاكم نعمه بس انتو اهملتو فيها
سماح // احنا غلطنا غلطة عمرنا بس عايزين نلاقي بنتنا
کمال // انا كان نفسي ابقا آب زيك ويبقا معايا بنت وولد بس ربنا اعطه النعمه دي ليكم وانا اتحرمت منها روحو دورو علي بنتكم وربنا يكون معاكم ويخرجو
يتصل ب مينا يسألو اخته معاه ولا لا يقولو انا سبتها في البيت
يقولو طيب تعاله بسرعه يلا تعاله ويفضلو يتصلو بصحابها ولكن يقولو محدش شافها يدخل
مينا //ایه فیه مالكم
عماد // اختك مش قاعده في البيت يا مينا فين اختك
مینا // اذاي انا سبتها في البيت هنا پرن التلفون
مارينا // الوو يرد الاب
عماد // ايوه يا بنتي انتي فين
مارينا // انا كنت ههرب لان زهقت من العيشه اللي انا عايشه فيها كل يوم اهانه وضرب
عماد // ارجعي يا بنتي احنا عرفنا غلطتنا وهنحبك احنا اتغيرنا ارجعي طيب انتي فين
مارينا // انا في المستشفي بالصدفه خبطتني عربيه هيرجعوها الاهل هيخرجو طايرين ويرجعو بنتهم وتفضل تحكي
مارينا //انها كان نفسها تشوف الحب والحنان ده من زمان بس أتأخرتو قوي
سماح // ليه بتقولي كده يابنتي
مارينا // لان انا تعبانه ومش عايزه تعرفي تعبي
مینا // هيلاقي تحليل وهيعرف ان عندها القلب ومش

هتعيش بسبب الصدمات والتعب
عماد // بتقولي ليه كده يا مارينا
مینا // انا هقولكم ليه اختي تعبانه اختي ايامها معدوده بسببكم عرفتو انکم اتأخرتو في الحنان ده
سماح // بنتي انا مش هسيبك انا هعوضك عن الحب و الحنان اللي اتحرمتي منه ا
عماد // انا السبب يابنتي سامحيني احنا عاملناكي معامله وحشة سامحيني يابنتي
مارينا // انتو ليه بتبكو انا هرتاح والمسيح شايلي مكان في السماء وانا هصليلكم متبكوش عليا
مینا // اختي انتي هتعيشي وهتكوني تمام متخافيش
مارينا // عارفين ليه ربنا عمل الحادثه معايا ودخلت المستشفي علشان كنت هبعد عنه وكنت بهرب منكم لكن المسيح لقي احسن طريقه لينقزني ويرجعني ليه ودلوقتي حجزلي مكان في حضنه انتو خلو بالكم من نفسكم واكسبو ابديتكم ارجعو للمسيح قبل فوات الاوان
مینا // مارينا مارينا وغمض عنيها ويفضل يبكي ويقول مشفتيش يوم حلو
الام سماح// تبكي وتصرخ وتقول انا السبب سامحيني يابنتي
الاب عماد يبكي ويقول انا السبب انا السبب


ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة